Tuesday 18 February 2014

LENCANA KEPANDAIAN - ( KATEGORI KEGEMARAN )


 LENCANA KEPANDAIAN ( KATEGORI KEGEMARAN )

Lencana Kepandaian - Kategori Kegemaran








Setelah memperolehi Lencana Kemajuan Pengakap Kanak-kanak – LENCANA KERIS GANGSA, Pengakap  itu dikehendaki meneruskan latihan dan ujian bagi mendapatkan DUA (2) Lencana Kepandaian dalam Kategori Kegemaran seperti di bawah mengikut minat dan kesukaannya dalam aktiviti-aktiviti lencana tersebut:

1. Ahli Koleksi Hobi.
2. Ahli Kraf tangan
3. Ahli Peladang kecil.
4. Ahli Pelukis.
5. Ahli Pembaca Buku.
6. Penghibur.
.

Ahli Koleksi Hobi
Lencana ini diberi kepada ahli Pengakap Kanak-kanak PK bagi mengiktiraf minat @ hobi dalam mengisi masa lapang seperti : mengumpul pelbagai setem, matawang asing, sampul surat hari pertama, rantai kunci, lencana-lencana Pengakap
Mereka juga boleh memungut dan mengumpulkan apa juga barang sebagai hobinya dengan cara menyimpan dengan kemas dan tersusun serta mengetahui sedikit sebanyak mengenai koleksinya.
Ahli boleh memilih sendiri koleksi hobinya seperti contoh di bawah :
  • Koleksi LIMA (5) jenis setem Malaysia yang berbeza. 
  • Menghasilkan 1 buku skrap samada tumbuhan herba, bunga, sejarah, sukan dan lain-lain berdasarkan kemampuan ahli pengakap PK itu sendiri.
  • Koleksi sekurang-kurangnya LIMA (5) jenis pensil pelbagai bentuk dan logonya. Koleksi sekurang-kurangnya LIMA (5) jenis daun-daun tumbuhan. 
  • Koleksi sekurang-kurangnya LIMA (5) jenis pelbagai bentuk botol dan penutup botol. 
  • Koleksi sekurang-kurangnya LIMA (5) jenis mata wang asing sama ada wang kertas atau syiling. 
  • Koleksi sekurang-kurangnya LIMA (5) jenis rantai kunci (key-chain). 
  • Koleksi sekurang-kurangnya LIMA (5) jenis lencana Pengakap seperti lencana Perhimpunan, Agoonoree, Jambori dan koleksi lencana Pengakap antarabangsa dan lain-lain. 
  • Menyediakan sebuah buku skrap tentang satu jenis koleksi hobinya.
  • Lain-lain hobi yang sesuai.


Ahli KraftanganLencana ini diberikan kepada ahli Pengakap Kanak-kanak PK bagi mengiktiraf minat dalam menghasilkan bahan-bahan kraf seperti : Tikar anyaman, Wogel Penanda buku, Alat permainan Layang-layang
1. Membuat SATU (1) jenis kraftangan tradisional seperti anyaman ATAU membuat layang-layang.
2. Menghasilkan sekurang-kurangnya DUA (2) Penanda Buku daripada bahan seperti : Kad manila Plastik Daun kering Bahan kulit
ATAU
3. Membuat satu jenis rekaan dari kertas seperti : Rekaan untuk kegunaan sehari-hari seperti sampul surat, beg, buku dan lain-lain. Rekaan binaan seperti topeng atau sarung kepala keluarga “Mowgli”. Rekaan alat permainan seperti kapal, kapal terbang, burung ajaib dan lain-lain berdasarkan pengetahuan dan fantasi.


Peladang Kecil
Lencana ini diberikan kepada ahli bagi mengiktiraf minat dalam menjaga tanaman dan memelihara tanaman dan haiwan ternakan dengan kaedah-kaedah yang betul.
Pilih TIGA (3) sahaja daripada perkara-perkara berikut : 
  • Menyediakan 5 polibeg untuk menanam sayur-sayuran. 
  • Menunjukkan cara menanam pokok sayur-sayuran. 
  • Menunjukkan cara menjaga tanaman. 
  • Memelihara sekurang-kurangnya 5 ekor anak ayam sebagai ternakan asas. Memelihara sekurang-kurangnya 5 ekor anak ikan air tawar di kolam samada di sekolah/rumah secara sendiri/dengan usahasama rakan sebaya dari kumpulan 6 sekawan. 
  • Menyediakan 2 batas untuk mengalihkan anak semaian.
  •  Menyediakan satu buku skrap atau folio yang berkaitan dengan penanaman sayur-sayuran.


Pelukis
Lencana ini diberikan bagi mengiktiraf minat mereka mengisi masa lapang dengan aktiviti melukis, mewarna, membina arca dan dapat menghasilkan lukisan yang menarik.
Ahli boleh memilih EMPAT (4) aktiviti di bawah : Memilih 2 warna daripada 1 watak dalam Cerita Rimba “The Jungle Book” dan mewarnakannya.
1. Melakonkan SATU (1) watak di bawah :
2. Melukis gambar pelangi serta menamakan tiap-tiap warna itu.
3. Menyebut 3 warna asas.
4. Menunjukkan 3 warna sekunder dari campuran warna-warna asas dengan menggunakan warna air.
5. Menghasilkan satu Kad Ucapan seperti Hari Raya Puasa, Tahun Baru Cina, Deepavali, Hari Krismas, Hari Wesak dan Kad Hari Lahir.
6. Menghasilkan satu rekaan corak dari bahan terbuang sama ada cetakan, mozek, jubin tanah liat, mural, hiasan dinding, kolaj, yang motifnya berdasarkan tulisan huruf dan angka, corak tradisi, corak bebas, geometri dan rekaan manusia.
7. Membentuk satu binaan (dari bahan terbuang) seperti bentuk tiga dimensi, arca, asemblaj, topeng dan anyaman asas yang motifnya berdasarkan alat permainan, bentuk lembaga, bangunan, bentuk berdasarkan cerita dongeng, sejarah, fantasi dan haiwan.
Watak
MargaPerwatakanAkelaSerigala TunggalPemimpin bijaksanaBagheeraHarimau KumbangJurulatih mahirBalooBeruangGuru undang-undangAdek KelabuAnak SerigalaKeluarga AngkatMowgliBudak LelakiKawan MargaMysaSeladangPendengar baikShere KhanHarimau BelangPembuliBanderlogMonyetPembohongBuldeoPemburuSamsengJakalaBuayaPura-puraSahiLandakPenulisHathiGajahTokoh hormatKaaUlar SawaPemanjatTabaquiRubahPengampuMessuaWanitaIbu angkatWhite hoodUlar sendukPenjaga
8. Membuat kraftangan tradisional seperti lukisan, anyaman dan seni tembikar berdasarkan corak yang bersesuaian dengan aktiviti yang dilakukan.

Pembaca Buku
Lencana ini diberikan bagi sebagai mengiktiraf minat membaca mereka menjadi Ahli Perpustakaan Sekolah.
1. Boleh membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita mudah kanak-kanak dengan sebutan yang betul dan jelas dengan bimbingan pemimpin.
2. Menjadi ahli perpustakaan sekolah atau perpustakaan mini Kelas Pendidikan Khas serta turut memberi khidmat sukarela seperti memelihara, mengemas dan menjaga kebersihan perpustakaan dan mengetahui mengapa perpustakaan harus dipelihara.

Penghibur
Lencana ini diberikan bagi mengiktiraf minat ahli dalam berhibur dengan menyanyi, bermain alat muzik dan menari. Ahli boleh memilih TIGA (3) daripada aktiviti di bawah :
1. Dapat menyanyikan salah sebuah lagu daripada kategori di bawah :
  •  Lagu kanak-kanak, jenaka, asli dan patriotik. 
  • Lagu Tradisi Masyarakat : Lagu setempat seperti ”Rasa Sayang” atau lagu asing seperti ”Red River Valley” dan sebagainya. 
  • Lagu Asli 
  • Lagu patriotik 
  • Lagu Pengakap.


No comments:

Post a Comment